זכאות העובד לכספי פיצויים בעת סיום עבודותו, נקבעת על פי חוק פיצויי פיטורים, צווי הרחבה, חוזי עבודה ועוד.

זכאות העובד לכספי פיצויים בעת סיום עבודתו, נקבעת ע"פי חוק פיצויי פיטורים, צווי הרחבה, חוזי עבודה ועוד.

במידה והעובד זכאי לפיצויים, בעת ניתוק הקשר חובת הדיווח היא למס הכנסה לגבי צבירות הכספים ואופן תשלומם לעובד. חובת הדיווח הינה על המעסיק.

בעת עזיבת העובד, יש להוציא הודעה על עזיבת עבודה באמצעות טופס עזיבת עבודה שבו מצוין התאריך סיום ואישור המעסיק לשחרור הקופות.

את הטופס הזה יש להעביר יחד עם עזיבת העובד ישירות לסוכנות הביטוח.

חברת התפעול תדווח למעסיק את גובה צבירת הפיצויים בקופה הפנסיונית באמצעות טופסת הכנה ל-161, שבו מצויין חודש שכר אחרון הכלול ביתרות הפיצויים בנוסף לכל הפרטים הנחוצים למילוי טופס 161.

טופס 161

יש לדווח למס הכנסה את סך כל התקבולים המגיעים לעובד העוזב, בגין פיצויי פיטורים מכל מקורות הכנסתו. טופס 161 מפרט את גובה הפיצויים הצבורים בקופות הפנסיוניות במועד העזיבה וכן תשלומים אחרים ששולמו לעובד. החל מהשנים האחרונות, מחויב העובד לפנות לפקיד שומה באזורו על מנת לקבל הנחיות לגבי צבירת הפיצויים שלו. 

בעת הפניה לפקיד שומה יש להצטייד במסמכים הבאים: טופס 161, טופס 161א ו-3 תלושי שכר אחרונים. פקיד השומה יוצא הנחיות מיסוי לגבי המוצרים הפנסיונים אותם רוצה לפדות העובד. לסיכום, כספי הפיצויים המגיעים לך בעת עזיבת העבודה מחויבים בתשלום מס. לכן טופס 161 מנחה את כל הגורמים הרלוונטים מה לעשות בנוגע לכספי הפיצויים שברשותך. ישנה אפשרות להשאיר את כספי הפיצויים בקופה הפנסיונית ולחסוך אותם לגיל פרישה.

במידה והסכומים שעומדים לזכותך נמוכים מתקרת הפטור (שהוא שכר ברוטו לכל שנת עבודה או תקרת הפטור ע"פי מס הכנסה) ובקשתך היא לפדות אותם או להשאירתם בקופת הפיצויים.

שלב 1- החזרת טופס 161 למעסיק או במידה והינך רוצה לפדות, שליחת העתק טופס 161 יחד עם בקשה לפדיון, מכתב שחרור וצילום ת"ז לחברת התפעול.

שלב 2- לאחר כמה ימים מיום העברת הבקשה לחברת התפעול ומעברה בצורה תקינה לקופה המשלמת תקבל את הפדיון ישירות לחשבונך.